Tuesday, March 25, 2014

Çiçek

Ben arama kurtarma ekibinde iken, ekipteki tek dişi olunca bana "çiçeem" derlerdi. Geçen gün düşündüm bunu. Şimdiki halime bakıyorum, yaşlanmışım yea. Abseiling falan yalan olmuş.

Çiçek ile ilgili söyleyeceğim çok şey varmış. Şimdi esas çiçeğe geçelim. Bugün yine OrtaAnadolu'dayım. Bu sefer, geç kaldım maalesef bunu yapmaya, "işçi" yemekhanesinde yemek yedim. Orada yine Bombacı Mülayim ile konuştuk. 

Bana merhaba dedikten sonra, "nevruz topladın mı?" dedi. Bön bön baktım tabi. Bu bir deyim mi diye düşündüm. Kutlamak yerine toplamak mı diyorlar?
24'te "çay bırakmak" derler mesela. "Çay dökmek", "çay koymak", "çay doldurmak". 

Meğer bir çiçekten bahsediyormuş. İnsanın vatanının gelenek ve göreneklerini bilmemesi çok utanç verici. Tası tarağı toplayıp, tüm bu gelenek görenekleri kayda almak için bir çalışma mı yapsam? Bunu yapanlar oldu, ama ben daha genel çalışmak istiyorum. 

Hiç çay içmeyen ben, sosyalleşmek için çay alıp lokale geçtik. Orada da biraz konuşup, ofise geldik. Çayın yarısını iki şekerle içebildim.
Hala öğle vakti, lagara lugara derken, Bombacı Mülayim bana çiçek getirmiş! 

İlk defa koparılan bir çiçek için sevindim. Ve ne zamandır bir erkek bana elleri ile çiçek vermemişti. Kadınlar gününü saymıyorum.
 Çünkü bu çiçek aynı zamanda yeniyor!!!!
 İki rengi var bende. Üç renkmiş temelde, Mavi, sarı ve beyaz. Beyaz çok nadirmiş. Bana anlatıyorlar şimdi, "onu yedim" diyorum. Ahahah
Çiçeğin yeşilli kısmından çekip çiçeği yiyorsunuz.

Ve bir ara yasaklanan ama aslında öz bayramlarımızdan biri olan Nevruz'a adını veren, ek olarak Türk Edebiyatında yeri olan çiçek bu. Aşık Veysel de bahsetmiş, Mehmet Akif Ersoy da, Kaşgarlı Mahmut da.

Nevruz, farsçaymış. Benim adım gibi; adımı bana yaş günümde hediye ettiler! "Yeni gün, tabiatın uyanışı" anlamına geliyorlarmış. 

Sonra Bombacı ile gelenek görenek meselesini konuşurken, onların köye gitmek istediğimi söyledim. Şu yaz saati uygulamasına bir geçsek! Sabahları 04:00'te uyanan bir ben miyim yah!

Of neyse, yine dağıldım. 

"Kış Ortası"ndan bahsetti. Eskiden kışın, insanlar birbirlerinin evine gider, bulgur, un, vs toplar, yemek pişirir, dans ederlemiş! Oy yeah! 

Şimdi bunlar hiç yapılmıyor, çünkü bilinmiyor. Ülke tarihimizde en kızdığım nokta bu. Bunlara sahip çıkmak, Cumhuriyet'e karşı çıkmak olarak algılanmış. Folklor (halk bilimi) sekteye uğramış.

Çiçek konusunda, bir de hediye gelen siklamen var. Pazar bir baktım, çiçek yığılmış kalmış. Sulayıp, diğer bitkilerden ayırdım, düzeldi. Başka bir bitki daha var. Çok pis kokuyor. Çiçeksiz. 
Ben pastırma çemeni diyorum, erkek kardeşim çiş! Benjamin ile fotoğraflayıp, bitkibilimci Leylak Hanıma sorayım.

10 comments:

  1. İnanılmaz güzelmiş çiçek.Çiçeğin adını ve kendini ilk defa duydum, gördüm.:)
    Anakara'ya dönüş ne zaman?

    ReplyDelete
  2. Ay muhteşem birşeymiş bu Nevruz çiçeği, hiç bilmiyordum.. Aklıma rahmetli Çağatay abi geldi bak :( Bu arada nasıl kıydın da yedin ayol (tadı nasıldı piki?) Ben de bu sabah ilkkez manava "düşmüş" ışgın - rhabarber gördüm, aklıma ilk sen sonra da alıp kekini yapmak geldi :) Seni düşündüm sabah sabah hemşiiire.. İyi ol Farslı J.! ;)

    ReplyDelete
  3. Ay muhteşem birşeymiş bu Nevruz çiçeği, hiç bilmiyordum.. Aklıma rahmetli Çağatay abi geldi bak :( Bu arada nasıl kıydın da yedin ayol (tadı nasıldı piki?) Ben de bu sabah ilkkez manava "düşmüş" ışgın - rhabarber gördüm, aklıma ilk sen sonra da alıp kekini yapmak geldi :) Seni düşündüm sabah sabah hemşiiire.. İyi ol Farslı J.! ;)

    ReplyDelete
  4. Ahu: cuma doncez BK ile. Gelcen mi? :)

    Sevgili C: tadi pek lezzetli degildi. Ben kucukken komsunun bahcesindeki vita tenekesinde buyumus yoncalari yerdim eksi eksi. Eheheh
    Isgin da cikmistir burada. Iyi hatirlattin. Buldurayim. Hatta beni toplamaya gotursunler bugun!
    Cagatay beye de rahmet gonderelim.

    ReplyDelete
  5. Ben gelmiyorum ama belki başka bir şeyler gelmiş olabilir;)

    ReplyDelete
  6. Ahuuu!
    Geldi, geldi.
    Cok tesekkur ederim. Mail adresin olsaydi hemen yazcaktim. Bu defa aramayayim dedim eheh

    ReplyDelete
  7. Hayatta gormedigimiz ve bilmedigimiz, bu durumda yemedigimiz cok sey var. Bulunca kuduruyorum.

    ReplyDelete
  8. Umarım mutlu etmiştir ve beğenmissindir :)

    ReplyDelete
  9. Tam istediğim gibi!

    Ayrıca, mektubunu sadece isimlerin yerini değiştirip, aynısını gönderecektim. Aynı durumlar ve aynı hissiyatlar söz konusu!!

    Çok teşekkürler!!11

    ReplyDelete