Monday, March 24, 2014

Hayallar

Hayallarim cok. 
Ben de digerleri gibiyim.
Bu siralar Malezya'da bir adada yasayan bir arkadasimla konusuyoruz pek.  Ben senelerce erken uyuyup erken kalkinca sosyallesemedim tabi. Uzerine de cay, kahve ve sigara icmeyince, bildigin magaradaki adam olmusum. Kendimi de tekrar tekrar gozden geciriyorum. Bu aralar pek sIklIkla.
Birisi ile gorusmek istemiyorsam baskalari gibi mesnetsiz bahane mi buluyorum, uygun degilim mi diyorum, mesgulum mu diyorum, bulusmayalim zor geliyor diyebiliyor muyum? Zor geliyorsa bulusmuyorum.
Durust olmak ne kadar dogru? 
Hakikaten benim ozgurlugumun basladigi yerde oteki'nin ozgurlugu kisitlaniyor mu? Sevgilim veya alt kattaki komsu. Onumde yuruyen kisi, vapurdaki adam sigara icince ve o duman bana geldiginde hangimiz ozgurlugu hak ediyoruz? 
Sigaranin bircok kansere neden oldugu bilinirken, ben ne kadar mudahil olmaliyim? 
Ya laf tasima? 'Bak sana bisi diycem ama kimseye soyleme tamam mi? Bak cok onemli' tamam. Dinle. Belki yorum yap. Sonra o lafi baskasindan duy. Ya da senin soyledigini, tek bir kisye soyledigini o kisi yaninda sana imali sekilde laf carpsinlar. 
Neden? Neden insan olamiyoruz? Neden iktidarin ne yaptigi ortadayken ozel hayatini izliyoruz? Bu bize ne kazandiriyor?

Oteki'nin hayatini merak etmek kanimizda var. analiz yapamicam. Ama simdi tivi seyretmiyorum! Dizi seyretmiyorum! HIh! Diyoruz da, okudugumuz kitaplarin dizilerden farki gorsel olmasi degil mi? Tiyatro nasil ortaya cikti? Tum kitap ve tiyatro ve sinema baskalarinin, otekilerin hayatini, bazen de duygularini aktarmiyor mu? Bu durumda o elit cizgi nerede baslar, nereden gecer?

Benimke ayni fikri, ayni ozgurluk kavramini paylasmayanlarla kavga mi etmeliyim? Sabahlari suruculere genelgecer kurallari hatirlatmak benim gorevim mi? Peki bu ulkeden gitmeli miyim? Kalip 'savas'mali miyim? Ama kime karsi? Neye karsi? 
Ya da yaptigim is; senelerdir insanlara zarar gormemeleri icin nasil yapmalari gerektigini anlatmak icin kavga ediyorum. Neden? Kimyasallarin icinde sigarasini elinde saklayip, arkasindan yere atip ustune basan adam simdi kanser oldum dese, 'lan ben sana dediydim yea!' mi demeliyim? Oh olsun salak mi demeliyim? Neden insanlarin hayatlarina karistim ben senelerdir? 

Bu neyin ozgurlugu? Bu durumda ozgur olan kim?

Bugun gelirken yanimdaki cocuk esas gelmesi gereken, evet bizim yerimize gelmesi gereken malzemeleri unutmus.  Napsaydim? Bagirsa miydim? Kizsa miydim? Surat salip otursa miydim? 
Telefon acip is yerine 'biz unutmusuz' dedim, 'kargolar misiniz?'  Tamam dediler. Ne oldu peki? Hic. Ben bir gun daha beklerim. 

Kime neden kiziyoruz ki bu hayatta? Neden ulkeler, irklar var? Neden hep oteki var? Neden cephelesme var? Avcilik kulturu ortadan kalkti, illa bir dusmanimiz mi olmali? Oyle ise herkesten korkmali miyim?