Sunday, October 12, 2014

Uyku

Pek viral olmadi ancak insanlarin dogal uyku duzenlerinin 4+2+4 gibi oldugunu soyleyen haberler dolasti internette.

Insanlarin 4 saat uyuduktan sonra uyanip, birkac saat uyanik kaldiklari ve sonra bir 4 saat daha uyuduklarini ve bunun aslinda 1990larda psikolog Thomas Wehr tarafindan kanitlandigini yazdi BBC.

2001de de konu olmus vs.

 Yav bana sorsaniz a! (Ergenligimden onceki kitaplarda boyle yazarlardi)

Senelerdir kesintisiz uyku uyudugum geceler toplamda 2 aydir herhalde. Avrupa'da anaokulu egitimimi tamamladigim (*Banu Alkan sac savurmasi*) donemde, ablamla beni, komsular aksam saat 9da uyanik gorunce, cildirmis ve aileye saldirmislar. O saatte cocuk ayakta mi olurmus?!

Sonra da, bende 3 yasimdan beri aliskanlik, erkenden uyurum. Yas gectikce uyku ihtiyaci azalirmis ya, artik 22:00de degil, 23:00de bile yatabiliyorum!! Gecenin bir yarisi uyaniyorum. Artik, 'kac saat sonra kalkacagim' hesabi yaptigimda strese girip hic uyumadigim geceler oldugunu fark ettigimden beri, saate bakmiyorum.

Sonra da, belki de ezandan sonra, birkac 10 dakika uyuyup, en gec sabah 07:00de uyanmis oluyorum. Bazen bolunmus uykumdan sonra daha uzun uyudugum da oluyor.
Yukaridaki kucukken bizim kiz. Uyudugundan emin olduktan sonra kaldiriyorduk battaniyesini. Endiseye mahal yok.

Iste bu yaziyi okuyunca, oohhh cektim. Yalniz degilim. Bir de bir gece uyandigim saatte bir hafta boyunca uyandigim icin, sinirim bozuluyordu.

Kesintisiz uyumak icin, rezene cayi mi icmedim, yastik altina lavanta kesesi mi koymadim ( hala durur), bir ara sahip oldugum uyku apnesinden kurtulmak icin ortopedik yastik mi kullanmadim. Ay ay ay.

Gecen gece yine uyanmisim. Yastik ince geldi. Iki yastigi ustuste koydum ve o gece kesintisiz uyudum. Bir daha olmadi ama. Artik insan nesli benim gibi biliyorum ya, daha rahatim. Rahatsiz bir insan oldugumu dusunuyordum. 
Gozlugumu bas ucuma koyup, arada kitap okuyorum ama cogunlukla dunya islerini dusunup kaygilaniyorum.

Ha bir de bir takintim var. Uyandigimda mesanem patlayacak durumda degilse, tuvalete kalkmiyorum. Cunku kimse o, kucukken bana bunu ogreten, Bir kere kalkarsam o gece toplamda 3 kere yataktan kalkacagima inaniyorum. Babaannemdir kesin. Eh, elbette 3e tamamliyorum.

Isikla beynim uyanmasin diye de, tek gozle giriyorum banyoya. Isigi kapatinca 3 saniye sonra karanlikta yuruyor durumda oluyorum. Bu icgudusel aslinda. Uyanirken de tek gozumuzu acarak uyaniriz ailecek. Bu ayni zamanda korsanlarin tek gozunun kapali olmasinin sebebiymis.

Velhasil, senelerce tavuk olarak adlandirildim. Ailem ve tek bir arkadasim benimle dalga gecmedi. Ne Beyaz'i ne de Okanbaykulkeri (ustten virgulle ayirmadim bile) seyretmedim sonuna kadar. Iyi ki de etmemisim. 
Sosyallesemedim bu yuzden, Visitors'da fareyi nasil yediklerini anlatirlarken ben bon baktim. Freddie'yi de fotograflardan ogrendim. 

Ortaokulda bir ogretmen, bir gece tvdeki filmi seyretmeyi tercih edip, sinava hazirlanmadigini ve dersten kaldigini anlatmisti. Ne kadar pisman oldugunu da. Ben de bu durumu kendime uyarladim. Uykumdan odun vermedim. Vermeye calistigim zaman, dunyanin en huysuz, gecimsiz insani oldum. Gece 22:00de misafir geliyor diye sevdigimle kavga ettim. Beni inadina eve birakmayip, o sinirli halimle dalga gecen arkadaslarimla kavga ettim. Hala da edebilirim. 

Neticede, aile disi tek bir insandan 20 sene sonra 'hadi sen erken uyursun, iyi geceler' diye bir mesaj aldigimda, sene 2008di. Aglamistim. Tarihi unutmayacagim kadar onemliymis bakin.

Herkes diledigi saat, diledigi sure uyusun. Bana gidgidgidaklarla gelmeyin :) Senelerdir dogamiza uygun yasamisim, anormal olan ben degilmisim.

2 comments:

  1. 16 aydır uykusuz bir insan olarak, iyi ki hayatımın büyük bölümünü gece 10.30da yatıp sabah 7de kalkma şeklinde geçirmişim diyorum, tek tesellim bu :P Lakin uyku araştırmalarını okuduğum baykuş gecelerinde ben insanların uyku döngüsünün 45dk olduğunu okudum (senin araştırma ne kadar eliaçık kaldı 4 saatle!?) her döngü sonunda uyanırmışız da farkına varmadan geri uyurmuşuz meğerse, bu geri uyuyabilme sistemi bebeklerde oturmadığı için ilk sene çok uyanırlarmış, hakikaten ne okusak inanıyoruz be bacım, bu nedenle bizim kız 45dk'da bir uyanıyor olmasın yahu. Ben yine senin 4 saate inanayım bundan sonra bence..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben kendimden yola çıkmıştım. Doğrudur çünkü farkına varmıyoruzdur.
      Maya düzelir en kısa zamanda umarım :)

      Delete