Sunday, June 4, 2017

Her Yer Yesil Olsun

Kucuklugumden beri evde hep saksi bitkisi vardi. Su an annemin evindekileri kizlaaar diye selamliyorum, annemin diger kizlariii!

Bizim zamanimizda kadinlarin yaristigi seylerden biriydi sanirim; simdiki gibi ayakkabi, ev, araba yaristirmaktan daha iyi bir yaristi bu. Hatta, kim oldugunu hatirlamiyorum, bir teyzenin evi sarmasikla kapliydi. Tavandan sarmasiklar sarkiyordu, duvardan duvara gerilmis ipler uzerinden.

Ben her zaman saksidan tasan yesiller ile deve tabanini sevdim.

Dikili'de 2008de harika kilic ciceklerim vardi. Feng shuiye ilk adim attigim zamanlar. Evde keskin seyler enerjiyi keser diye okudugum ve topragi sineklendigi icin kapi onune biraktim bitkileri tasinirken. Dikili gibi bir yerde bile 5 senede 3 ev degistirdigim icin...

Annemin yazgisi bize gecti. Annemi 2008de Ankara'da sabitledim. Bakalim ben nereye bundan sonra. Hayalim bahceli deniz kenarli bir ev.

Konu neydi. Konu bitkiydi. 

Ogleden once dolulu, simdi de gurlemeli simsekli yagmurlu bir hava oldugu icin, dun yeni aldiklarimla bir yazi yazayim dedim.
Hem foto da cektim.

Gecen sene ofise feslegen almamla basladim sanirim bitki anneligine. Onceden denemelerim olmustu ve "ay bakamam benn"lerle bitki oldurmustum cok. Cok buyuk salaklik etmisim. 

Lise sonda dershaneye giderken, yazliga giden aile fertlerinden arkaya kalan yaz bekari babam da hovardaliga gidip gelmeyince, evdeki menekselerle konusmus, ayagim kadar buyumelerini saglamistim.
Iste her sey sevgi, ilgi bu dunyada.

Ofiste kendime aldigim feslegeni goren Zhu, ondan goren J, ondan goren Y, ondan goren M derken hepimize bitki almistim.
Feslegeni bahceye diktim eski is yerinde. Basketbol topu kadar buyumustu. Biberiye de orda hala. Ciceklenmeseydi sokup getircektim. Gerci onu da sokecekler, bakalim kurtarmaya ve eve almaya calisacagim.

Ne kadar yaygin yaziyorum. Ama duzeltmeyecegim.

Simdi eldekileri gostereyim.
Madagaskar Ejderha agaci. Internetten aldim. Evde devasa bitkiler olsun istiyorum. Olsun ama fiyatlar cok ucuk. Ben de yavru alip, buyutmeye karar verdim. O da bana sabri ogretecek. Belki de adini Sabrina koymamin nedeni bu fonetik benzerliktir.

Geldiginde kokunun ust kismi aciktaydi. Yaprak uclari kurumus, yapraklarda kahverengi delikler var. kendisini itina ile sulayarak, konusarak eski halinden iyisine getirmeyi dusunuyorum. Umarim olur. Geleli iki gun oldu ama bana cok guzel enerji veriyor. 

Bu, "yapragi guzel"i dun pazardan 1 tlye aldim. Renkler en sevdigim kombinasyon. Ama bu sene yesil giyemedigim icin ben de cicekte buldum artik. Yillik bir bitkiymis. Bakalim ne kadar yasayacak. Bunu sabah saksiladim. Aksam yatak odama koyacagim.
Nane ve feslegen. Yine sabah saksiladim feslegeni. Yagmur yagdigi icin de balkonu yikamadim. Nanelere cildiriyorum.
Sassy suyumu yaparken bunlardan kopariyorum. Kisin iceriye girecekler. Feslegeni de yatak odasina alabilirim, kafamdakileri edinene kadar.
Hidirellezdeki halinden sonra balkon gulum depar atti. Kangren olmus bir dal vardi. Kestim. Sonra her yerinden yaprak verdi. Serpildi masallah.

Yanindaki plastiklere lavanta tohumu ektim. Bakalim basarili olacak mi? Henuz bir hareket yok. Pek umutlu degilim.

Bu da leylak. Gecen sene almistim aksam piknigine gittigimizde. Eve donmek icin can atmistim. Geldiginde cicekliydi. Su vakte kadar bir morluk bisi gormedim. Ama kotu gorunmuyor. Elime bicak alip, tehdit etsem mi diye dusundum ama olmaz.
Konusarak buyutuyorum kendilerini. 
Sans bambularimi unutuyordum.
Butun A101lerini gezdim ilcenin uce tamamlayayim diye. Bunu da 4 aydir deli gibi ariyordum. Tesadufen karsima cikti. Ucuncuyu annem getirecek. Soyledim mi kardesim Izm'e tasiniyor. O burada dogdugu icin bir sey diyemiyorum ama sehir cok kalabaliklasmis. Hmpfff

Aloe vera gelecek. Bir de kilic bildigim. Baska ne varsa istedim.

Bunun yani sira koklemek icin reyhan koydum suya. Umarim olur. Her gun salata yerim o zaman. 

Almak istediklerime gelirsek; (dikim icin yeni ayi bekliyorum da belki gerek yoktur)

Deve tabani (tam 90lar oy oy)
Biberiye
Kekik
Adacayi
Egrelti otu (okulda biyoloji dersinin ilk konusudur, hic unutmadim FERNler!)
Yuka
Cin herdem yesili
Sarmasik
Gul, her renk
Sardunya
Palmiye
Benjamin
Kasimpati
Begonvil
Sumkat
Ceviz ahaha hala okuyor musunuz?

Bir de babamin hatirasina bir hatira ormani istiyorum. 

Su an dusunce asamasindayim, arastirmaya baslamadim.

Kaktusumu Zhu'ya birakmistim. Yenilerini alayim diyorum. Her yer yesil olsun. Instagramda takip ettigim her Kuzey Avrupa evimi, bitki varsa kalpliyorum, delirdim.

Bahceli eve gecince gorun beni!

29 comments:

  1. Okurken bir yandan güldüm.(hala okuyor musunuz? bölümü) Çiçek sevdanız hayırlı olsun. Çiçekleri çok severim. Yaz gelince üzülürüm. Çiçeğin verdiği sevgiyi mutluluğu dünyalara değişmem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D
      Her yerim bitki olsun. Cok keyifli.
      Sizin mahlastan belli zaten. Yaz gelince neden uzuluyorsunuz ki?
      Cicek kesilirse hic sevmiyorum bu arada. Dalinda guzel hakikaten ya da sifa icin kullanilacaksa kabul.

      Delete
  2. Madagaskar Dragon'dan bende de var. Çok severim. Bak onu fazla sulamaya gelmez. Haftada 1 kez yetiyor. Ayrıca hava akımı olan bir yere koyarsan çok neşelenir. Yaprak güzelim 2 senedir renkten renge giriyor. Çok keyiflidir izlemesi.
    Güle güle büyüt hepsini. Hayırlı ''uğurlu'' olsun:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahverengi kuruluklar az sulanmaktan olurmus.
      Biraz toparlansin, su an mutlu gorunuyor.

      Cok guzel yahu dragon agaci.
      Ben de ejderha burcuyum diye aldim ahahah.
      Tesekkur ederim, seninki de kisa zamanda essek kadar olsun insallah.
      :)

      Delete
    2. Valla haftada 1 bende tam geldi, kahverengi kuruluk falan hiç olmadı 3 yıldır. Yaz sıcaklarında 3-4 günde bir sulamalı. Hava akımı fazla olmayacak. Salonda balkon kapısının arkası iyi mesela. Ya da arada bir pencere açıp bulunduğu ortamı havalandırmak gerek.
      Teşekkür ederim. Ben de sayende bir gül fidanı edineceğim. Hıdrelleze hazırlık olsun:)

      Delete
    3. Iki gundur ogleye kadar guneslendiriyorum. Yeni yemyesil yaprak vermeye basladi <3

      Delete
  3. Benim çiçeklerle ilişkim nostaljik. Her evime bir kılıç alıyorum, çünkü dedemin evinde muhteşem kılıçlar vardı. Büyütüyorum, taşınıyoruz, hop yenisi (nakliyeciler saksı taşımıyorlar). Yıllardır aradığım ve anca bulduğum arapsaçı var mesela. Ben çocukken 50 yaşındaki teyzelerin evinde olurdu. Dediğin gibi eşya değil çiçeklerle hava atıarlardı:)) Halamın balkonu sardunya doluydu, onun için sardunya aldım coşarak açıyorlar. Eskiye dair içimdeki sevgiyle coşturuyorum kehkeh.

    Yeni şeyler de string of pearls denen kaktüs, şu üçgen mor yapraklı olan bitki. Bundan başka kimliksiz ama kişilikli iki tane daha çiçeğim var. Hâlâ aradığım bir de mum çiçeği var. Bulunca takım şimdilik tamamlanacak.

    Bunlar daimi kalsın istediklerim. Bir de sadece keyfim için alıp buket muamelesi yaptıklarım var. Mesela baharda eşşek kadar bir fuşya alıyorum. Sinekkuşları balını seviyorlar, onlar gelsin diye. 5-6 ayda kuruyor zavallı. ama o 6 ayki mutluluk çok harika bişi.

    Hatıra ormanının yeri belli olunca meyve çekirdeklerinden götürüp serpersin. Onlar tutarsa büyüyüncek kuşlar böcekler gelir, şenlikli olur.
    ltg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh harika!
      Sardunyanin kokusundm pek hoslanmam ama Ege'de olmali bence. Pembesi vardi, almadim. Kirmizi olmali diye.

      String of pearls pek hosmus. Sarkan bitki icin biberiyeyi sectim. Mutfak dolabinin tepesinden sarksin istiyorum.

      Saksiyi sen tasiyamiyor musun! Ya da Uhaul?

      Kilic gelecek bakalim tekrar. Onceden rum evinin girisine begonvil ekmistik. Cok istemistim. Ama ekerken koku hava almamaliymis. Yeni ogrendim ve uzuldum.

      Banyoya da istiyorum ama site hayati iste. Cok karanlik.

      Her yer bitki olsun!

      Tohum, cekirdek fikri iyiymis. Bence simdiden tohum ve takas isine girmeliyim.

      Cok tesekkur ederim Itg. Onceki yorumunu adinla yazmisin diye sildim :))

      Bir d bu yapragi guzel isiga hasret kalmis. Tum yapraklar dkilip cama dondu ve tum gun yagmur yagdi. Yarn da evde olmucam, aklim kalacak.

      Operim.

      Delete
    2. Arapsaci da ayri bir favorim. Baktm, buldum ama henuz almadim. Yeniayi bekliyorum.
      Kustum cicegini de yegenlerim icin almak istiyorum

      Delete
  4. Güzel oldu bu ben de benim çiçekleri paylaşyım sayfamda da annelerimizin zamanında yaptığı gibi bende yarıştırayım çiçeklerimi. gerçi ben annelerimizin zamanında yaptığına sidik yarıştırmak diyorum -sayfanda sansür yoktur inşorlaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo bayilirim boyle sidik yarisina!
      Belki birbirimize celik, yaprak, fide veririz :))

      Delete
  5. Geçenlerde bir çiçeği görüp hemen adını söyleyebilenlere imrendiğimi bir kez daha fark edip görseller ve isimlerin yer aldığı siteleri taradım. Kitaplardan öğrenilmeyen hayat bilgisi de değerli, bu da sen de var.

    Çiçek yetistirmek, onu hayatta tutmak zor meziyet Çok güzel bir uğraş, kolay gelsin .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tesekkur ederim.
      Ben de imreniyorum acikcasi. Ama ogrenmemizi engelleyen yine kendimiziz. Bahcecilik myo bile okuyabilirim.

      Delete
  6. Gül ve orkide dikip yetiştirmek istiyorum. İnşallah yetiştirebilirim. Dayanamadım yazdım ben de evimdeki çiçekleri.. http://mvbln.blogspot.com.tr/2017/06/evdeki-yavrularm.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikisi de cok kolay, inanamazsin.

      Benim gul acayip buyudu, ergen gibi oldu. Eski hali hidirellez yazimda var. geliyorum hemen.

      Delete
  7. Nedir bu adımdan çektiğim... Bıktım, vallahi bıktım. :)
    Saksıya gelene kadar arabaya koyacak elli bin şey çıkıyor. Çiçeklerin birini diğerine tercih edemiyorum, freecycle'dan sevecen birini bulup veriyorum.
    ltg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benimkinden de seyrek ve cok hos bir adin var.

      Bak ben dunyaya ofkemi yeniyorum. Adimla basladim :))

      Sana tek bisi diycem; Leon movie, Mathilda : D

      Delete
  8. kuşkonmaz denilen tül bitkisini de öneririm J, benim favorilerimden. pek narin görünümlü, dantel gibi bir çiçek. annanemde vardı, bana hep onun sevecenliğini hatırlatır, çok severim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ben de bayiliyorum kendisine.
      Listemde var. Tum gun ellerim gibime geliyor.

      Delete
  9. Sardunya,gül,yunus ile çekirdekten yetiştirdiğimiz limon ve avokado vererek katkıda bulunmak isterim...Köyümüzdeki kiraz ağaçlarına çeşit çeşit kuş gelmiş, hepsi afiyetle kiraz yiyor, ne güzel olur, hatıra ormanı, bir ağaçtan bile ibaret olsa ne anlamlı..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ay nasil guzel olur.
      Herkes bana bitki alsin!
      Yilbasi karti yerine bence baharda herkes birbirine fide hediye etsin. Daha guzel olmaz mi?

      Ben detaylari ogreneyim. Bir agac da siz dikin, olur mu?

      Delete
  10. Palmiyeyi ve Cevizi nerede büyüteceksin ve Benjamin nedir? :-)
    Aferin ama, bu boşlukta kendini bırakmadın, hayat vermeye, cana can katmaya devam ediyorsun:-)
    Geçen maden kazası oldu 2 kişi öldüya, sen geldin aklıma, Jardz'nin madeninde zinhar böyle bir şey olamaz dedim! Ve gerekli tedbirleri aldırmamak için, masraftan kaçınmak için onun gibi uzmanları çalıştırmayanlar utansın dedim:-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Palmiye, cevizi bahceli evimde buyutmeyi dusunmekteyim :)))

      Dun dua etmedik mi hemsiree?!
      Benjamin de cok yaprakli yesil bitki. Link koysam acamayacaksin, Harun'dan kapatmasini istemistim ya hani.
      O nedenle benjamin fiscus diye arat. Acik sari, yesil yapraklari var.
      Valla turkler madencilik yapamiyorlar. Yapiyorlar da, kira doke. O yuzden yabancilarla calismaya karar verdim. Ya da hic calismicam. :))
      2 kisi de Antalya'da öldü. Haberiniz olmadi...

      Delete
  11. Ben de ofisteki odama 2 tane aldım. Kraton bitkisi ve bir turunçgil çeşidi. Özenle bakıyorum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne guzel.
      Kraton da listede. Ben en iyisi bahcecilik yapayim. Hepsi benim olsun.

      Delete
    2. Bahçecilik evet evet bu çok güzel fikir, her çiçekten her ağaçtan yetiştirip satmak...ne güzel olurdu...nasıl yapılır araştırayım, düşün belki de sevdiğimiz işe ve paraya kavuşabiliriz...

      Delete
    3. Oncelikle tarla lazim. Bir de bahcecilik kursuna gideriz.
      Yalova'da bu isi yapan cok. Ejderha agacini internetten aldim. Neyimiz eksik?
      Hadi Ayse!

      Delete
  12. Bayilirim bitkilere, o yuzden evim onlarla dolu :)) Listeni begendim, bir ek de ben yapayim mi? Fiddle leaf fig diye koca yaprakli bir bitki var, bayiliyorum kendilerine. 3-5 yildir da cok moda. Turkiye'deki fiyatlarini bilmiyorum ama burda pek ucuz degil, ozellikle de buyuk olanlari.
    Ejderhani cok begendim bu arada. Seviyorum bu tarz bitkileri. Ozellikle de 4-5 tane, farkli boylari ayni saksiya diktiklerinde.
    Benim listemde de zahter var. Insallah bulabilirim buralarda. Hah deve tabanina da bayilirim. Ben kucukken annemin vardi, devasa yaprakli. Ben de aldim ama yapraklari kucuk. Cinsinden mi yoksa yasindan mi bilmiyorum.
    Neyse, etrafin yesillik dolsun umarim.
    Sevgiler,
    M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ay negzel.
      Bitki seven. Buyuten insandan zarar gelmez :))
      Kaucuk diye gciyor bazi yerlerde. Listemde o da var.
      En nihayetinde bahcecilik okuyup, kosgeb'den tesvik alicam sanirim :)

      Deve tabani bana ayri bir regresyon huzuru veriyor. Yoksa her monstera bana gelsin.
      Cinsindendir.
      Tesekkurler, her yer yesillik, her yer sevgi olsun.

      Kelebek J, sevgilersss

      Delete