Tuesday, July 18, 2017

Klazomenai

Kardeşime gittikten sonra, geçen haftaki plaj sefalarımızda klima nedeniyle yakalandığı hastalığı geçmediği için bir süre evde kalmıştık. 
Kendini iyi hissedince, sokağa çıktık.

Aaa, meğer Urla'da hala aktif kazı yapılıyormuş (nesi varsa şaşılacak) ve bir tanesinin de önünden geçiyormuşuz.

Klazomenai Zeytin İşliği

Yine geçen hafta eksi yeğenimin (yenisi geleceği için ağzımdan öyle çıkmıştı) giydiği terlik ayağını vurmuştu. Hala geçmemiş. Daha bahçeden yeni girmiştik ki, yapıştırdığım yara bantlarına rağmen yürüyemeyince onları girişte istediğim bahçe gibi bir yere bıraktık.
Ne buldularsa dikmişler. Harika bir yer.

Kapıdaki çocuk, "benimle gezeceksiniz" deyince, bu da yeni çıktı dedim içimden ama kabul ettim mecburen. Bende "beni gezdirin" hissi uyandırıyorum sanırım. 

Daha yürürken görünen bu.
 Girişte yer alan the tabela.
 Bu sona gelecekti ama önce çektim. Sıkılan zeytinlerin yağlarının ayrıştırma işlemi.
 Bu aşağıdakiler de sıkım işleminin nasıl yapıldığını anlatıyor. 
Aslında, Ionlar burada bir zeytin işliği kurmuş. Pek de güzel sıkıp, yağ elde ederken Persler gelmiş. 
Yağmacı, yıkmacı Persler burlara el koymuş, yıkmış elbette.
Onlar gidince Ionlar geri gelmişler. Arap kültürünün tepesine sıçayım.


 Basur minderi gibi ama değil.

 İşliği ayağa kaldırdıktan sonra elbette sıkım yapmışlar. Şişelerde görünen orada elde edilen zeytin yağı. Önceden projeyi Komili besliyormuş sonra çekilmişler Sonra Ali Rıza Mete (1931-2016) amca destek vermeye başlamış 2014 itibari ile.

 Merak edip, 15 dakika ayırın diye her detayı yazmadım. 
Ancak bu işliğe ait bantlı amforlar Karadeniz İon kentlerinde, Kuzey Afrika Nil Deltası'nda görülmüş.
Ticarete bak!
Ayrıca tek bir damlası ziyan olmasın diye hırsız çukurları açmışlar depo zemininde. Zeytin ağacı <3
 Biz gezdiricimle dönerken, kardeşim de kızla bir üst bahçeye çıkmış ve orada nilüfer havuzu bulmuş!
 Poi balıkları da cabası! Renklerle oynadım görünsün diye. Balıklar kıpkırmızı çıktı. Oysa onlar turuncu ve bereket getirdiğine inanılır Uzak Doğu kültüründe.


Sonra da, balık alıp eve döndük. Hava leş gibi sıcaktı.
Tam da vaktinde ayağa kalktım aslında. Şu an İst'u sel almışken, burası sıcak değilken. Ama serin de değil. 
Bir sonrakini yazayım.

6 comments:

  1. Nilüfer havuzuna bayıldım. Diğer yandan beni çocukluğuma götürdünüz. Manisa Akhisar'lıyım.Çocukluğumuzda eve kocaman zeytinyağı sıkma makinası gelirdi.60 yıllardan bahsediyorum. Sevgiler.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ege'de yasayan herkesin zeytinyagi ile mutlaka hos bir anisi vardir.
      Simdi su damacanalarina koyuyorlar ya, uzuluyorum. Keske benim de cocuklugumda zeytin yagi kocaman küpte gelseydi :))
      Sevgiler,
      J

      Delete
  2. Annemler köyde kocaman toprak küpleri yine toprağa gömüp saklarlarmislar zeytinyağını. Kisin donardi helva gibi olurdu öyle cikarirdik kuplerden der. Şimdi de oturdukları yer -didim'de- sitenin zeytinlerini toplayıp götürüyor zeytinyağı yapan yere. Annem özellikle cam şişede tutuyor artık onları. Plastik bozuyor yağı olmaz diyor. Doğru valla. Geçen sene bana verdikleri z.yagi plastikteydi bozulmuş desem. Dikiş makinasına gicirdayan kapılara sürdüğüm yağ gibi olmuş tadı. Getir bunu gelirken z.yagi aldığımız yerden değiştiririm dedi. Acaba diyorum kaynatıp sabun mu yapsam? Şimdi aklıma geldi ben bunu araştırayım hoş 5 litre z.yagi ne çıkar ki yaparsam acaba?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ay okur okumaz kalkip, gecen sene aldigim yagi kontrol ettim. Iki senede bozuluyorlarmis. Daha uzun saklanmazmis. Cocuk oyle demisti. Hemen cikip cam buyuk sise alicam yag icin.
      Oy oy oyyy.
      Iyi ki cikmadan okumusum. Cok sansliyim, cok iyisin sen de <3

      Delete
  3. Canım Jardzy,
    Yazılar çok keyifli.Kendimize değer veremediğimiz için sahip olduklarımıza da değer veremiyoruz sanırım.Ağacımızdan,denizimize,çiçeğimize kadar her şeyimiz böyle yok olup gidiyor.En sondaki fare kulağı çimi:) yani öyle gibi geldi bana :) öperim,sarılırım... mümine mert

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayyy ne tatlisiniz! Kafam ve tuylerim urperdi, gozlerim doldu.
      Kesinlikle once kendimizi sevsek, dunya bu halde olmazdi.

      Fare kulagini hic duymamistim. O alani oyel guzel yesillendirmisle ki! Proje bitince eminim harika bir alan olacak. Su an kazi devam ettigi icin her yer cakil. Ama cit boyu yemyesil.

      Ben de oper ve sarilirim cok.
      Gunumu aydinlatan kadinlar!

      Delete